ליצירת קשר סניפים במרכז ובצפון - 077-5135141

נישואים חד מיניים בפורטוגל

נישואים חד מיניים בפורטוגל

העולם המודרני הולך ומתפתח ומאפשר לזוגות חד מיניים רבים להתחתן באופן חוקי. מספר מדינות מרחבי העולם כבר הפכו את הנישואים החד מיניים לאפשריים על פי חוק בשטחן, וחלקן מאפשרות זאת גם לאזרחים זרים, שנאלצים לעתים למצוא את הפתרון הזה מחוץ למדינה שממנה הגיעו. פורטוגל היא אחת המדינות שמאפשרות נישואים חד מיניים, לאחר אישור חוק בנושא בשנת 2010 ומעל כ-3500 זוגות נשואים מאז אישור החוק. במאמר הבא נפרט על כל מה שצריך זוג חד מיני לדעת כדי להתחתן בפורטוגל.

למה כדאי להתחתן בפורטוגל?

היתרון בחתונה חד מינית בפורטוגל הוא הנכונות של המדינה לחתן זוגות שהם אזרחיה וגם אזרחים זרים. עובדה זו מקלה על זוגות מכל רחבי העולם שמעוניינים להתחתן, אך לא יכולים לעשות זאת במדינת הבית שלהם, כמו במקרה של מדינת ישראל. מדינת ישראל לא מאפשרת נישואים חד מיניים בשטחה, ולכן כל מי שרוצה להתחתן בצורה זו יצטרך לטוס למדינה אחרת שמאפשרת את ההליך.

יתרון נוסף של פורטוגל הוא הקרבה הגיאוגרפית לישראל. מדובר בשעות טיסה מעטות, וכל זוג שטס לפורטוגל ייהנה ממדינה מסבירת פנים שמאפשרת נישואים חד מיניים בשטחה, והיא גם יעד מעולה לטיולים כך שניתן לשלב בה גם טיול או ירח דבש לאחר טקס הנישואים עצמו.

חיי להט"בים בפורטוגל לעומת החיים בישראל: האם זה משנה איפה מתחתנים?

בישראל קיימת קהילה להט"בית גדולה, רחבה ופעילה, אשר נלחמת כבר שנים לקבלת זכויות דומות לשאר האוכלוסייה. החוק הנוכחי בישראל מכיל שיקולי דת מיסודו, ולכן לא מאפשר נישואים חד מיניים. על כן, זוגות חד מיניים לא יכולים להינשא בישראל, וגם לאחר הנישואים הם נתקלים בקשיים רבים הנוגעים להכרה בנישואיהם ולמימוש זכויותיהם על פי חוק. מסיבה זו, כל מי שרוצה להינשא צריך לנסוע למדינה שמאפשרת נישואים כאלו, וגם מדינה שבה נישואים אלו מוכרים בישראל על פי חוק לאחר מכן.

לעומת ישראל, פורטוגל מכירה בזוגות חד מיניים ומאפשרת שוויון זכויות עבור כל חברי הקהילה. היא הפכה לאחד היעדים המרכזיים עבור חברי הקהילה הלהט"בית בכל הנוגע לרילוקיישן ונישואים, משום ששם כל חבר בקהילה יכול ליהנות מחופש מוחלט ושוויון זכויות מלא. מדובר ביעד אטרקטיבי ומזמין לכל חבר קהילת להט"ב מכל רחבי העולם, וכל מי שיהיה מעוניין לבקר או לחיות בפורטוגל יוכל לעשות זאת במסגרת ליברלית, מכילה ותומכת.

ארגון הטקס שלב אחר שלב

ארגון החתונה מורכב משלושה חלקים: איסוף מסמכים ואישורים, הגשת בקשה לנישואים, וארגון הטקס עצמו. לצד זה יש לדאוג מבעוד מועד לטיסה, ולכל ההוצאות הנלוות לשהות במדינה.

  • תצטרכו לאסוף מסמכים רשמיים כמו תעודות הלידה של שני בני הזוג, תעודת הרווקות שתעיד על כך שאף אחד מבני הזוג אינו נשוי (ובמקרה  הצורך יש לצרף תעודת גירושין או תעודת פטירה אם אחד מבני הזוג היה נשוי בנישואים קודמים). את כל האישורים צריך לתרגם לשפה הפורטוגזית ולדאוג כי עליהם יוטבעו חותמות אפוסטיל (חותמות שמאשרות את אימות המסמכים). אישורים אלו צריכים לקבל אישור נוטריוני, שירות שתוכלו לקבל ע"י נוטריון מוסמך. כמו כן, יש לוודא כי הדרכון שלכם בתוקף, מספר חודשים קדימה לכל הפחות.
  • לאחר איסוף המסמכים, יש להגיש בקשה לנישואים אצל רשם הנישואים הפועל במסגרת משרד מרשם האוכלוסין המקומי בפורטוגל. את המהלך הזה מומלץ לבצע באמצעות עורך דין, כדי להימנע מבעיות טכניות ובירוקרטיות שיכולות לפגוע בתקינות התהליך. קבלת האישורים עשויה להימשך כחודש, ולאחר קבלתם תוכלו לתכנן את הטיסה, השהות במקום וכל הקשור בארגון הטקס עצמו.
  • שלב נוסף שחשוב מאוד לזכור הוא השכרת שירותי מתורגמן, מאחר שהטקס עצמו יתנהל בפורטוגזית, והמסמכים עליהם תחתמו לאחר מכן יכתבו בפורטוגזית. לכן, לא כדאי לוותר על שירות המתורגמן, וחשוב מאוד שתוכלו להבין את כל מה שנאמר לכם ואת המסמכים עליהם אתם חותמים.

איך מתנהל הטקס?

את הטקס תוכלו לקיים בלשכת רשם הנישואים או במיקום אחר שבו תבחרו, בכפוף לחוקי המדינה ולאישורים שונים שנדרשים עבור לוקיישנים מיוחדים. הטקס עצמו קצר מאוד הוא אורכך כ-20 דקות, במהלכו יוסבר לכם על הנישואים עצמם. לאחר מכן, הרשם יוודא שאתם נמצאים במקום מרצונכם החופשי ומעוניינים בחתונה, ולבסוף, תחליפו טבעות ותאמרו את הנדרים.

מה עושים לאחר הטקס?

בתום הטקס, תקבלו תעודה רשמית מטעם רשם הנישואים. עליכם לדאוג כי היא תקבל את כל החותמות הרשמיות בפורטוגל כדי שתקבל תוקף חוקי ומשפטי בישראל. הקפידו מאוד על השלב הזה כדי להימנע מאי נעימויות ועוגמת נפש בעת החזרה לארץ. מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין לפני הטקס, במהלכו או אחריו, ואם עורך הדין יכול להגיע בעצמו למקום, תוכלו להיות רגועים שהכל מתנהל כמו שצריך.

בעת החזרה לארץ, עליכם לבצע שני צעדים: הראשון יהיה תרגום נוטריוני של תעודת הנישואים שלכם מפורטוגזית לעברית. בדומה להליך לפני החתונה, יש צורך בתרגום נוטריוני ובחתימת אפוסטיל כדי שתתקבל במשרד הממשלה ותקבל תוקף משפטי. הימנעו מהגעה אל משרדי הממשלה עם מסמכים לא מתורגמים, שכן לא יקבלו אותם. לאחר קבלת התרגום והחתימות, יש לגשת למשרדי רשות האוכלוסין ולהסדיר את מעמדכם החדש כנשואים. תצטרכו למלא טופס הודעה על שינוי מעמד, ואם תרצו לשנות את שם המשפחה תוכלו לעשות זאת בטופס נפרד.

פורטוגל היא יעד שמתאים לכל מי שמעוניין להתחתן בנישואים אזרחיים במדינה, והיא מקבלת בברכה גם אנשים שאינם אזרחיה. חשוב לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים ולהיעזר בייעוץ משפטי במקרה הצורך, כדי לוודא שהתהליך ילך חלק ואתם תוכלו ליהנות מטקס נישואים בלי לדאוג לבירוקרטיה. נישואים חד מיניים יוכלו להתקיים בקלות בשטח המדינה, ולהפוך לרשמיים לאחר מכן גם במדינת ישראל.

 

שאלות ותשובות:

שאלה: אני זכאי להוצאת דרכון פורטוגלי משום שאני צאצא מגורשי ספרד. האם הוצאת הדרכון תזרז את ההליכים או תיתן לי יתרון בעת ארגון החתונה?

תשובה: אין צורך בהוצאת דרכון פורטוגלי לצורך חתונה במדינה, משום שפורטוגל מקבלת בזרועות פתוחות את כל האזרחים הזרים שמעוניינים להתחתן בשטח שלה. עם זאת, אם אתם זכאים לדרכון פורטוגלי, כדאי לממש את הזכות בהקדם וזה בוודאי לא יפגע בתהליך ארגון החתונה או בחתונה עצמה. ייתכן שהמהלך יחסוך לכם מעט בירוקרטיה וזמן בשדה התעופה, והדרכון יעמוד לצידכם בעתיד אם תרצו לעבור לגור במדינה או לאמץ ילדים, אך תוכלו להתחתן במדינה גם בלעדיו.

שאלה: חתמתי בעבר על מסמך ידועים בציבור בישראל. מה מעמדי לאחר נישואים אזרחיים בחו"ל?

תשובה: מעמד ידועים בציבור לא יכול להתקיים לצד מעמד נישואים, והזכויות והחובות שחלות על כל מעמד הן מעט שונות. יש לגשת למשרד מרשם האוכלוסין ולהסדיר את המעמד החדש כנשואים.

שאלה: אין לי אזרחות פורטוגלית. האם קיימות מגבלות שחלות עליי בכל הנוגע לקיום החתונה או המעמד החוקי שלה בפורטוגל ובישראל לאחר מכן?

תשובה: לא. פורטוגל מקבלת בברכה גם אזרחים זרים, ובכך הפכה ליעד מתאים עבור זוגות להט"בים בכל רחבי העולם שמעוניינים להתחתן באופן חוקי. לכן, אין צורך להגיש בקשה לקבלת אזרחות פורטוגלית, אך אם אתם זכאים לכך, מומלץ כמובן לממש את הזכאות בהקדם.

שאלה: אין לי אפשרות לנסוע לפורטוגל. האם אוכל להתחתן דרך שגרירות פורטוגל בישראל? או בשגרירות פורטוגלית במדינה אחרת?

תשובה: לא. לא ניתן לבצע את טקס הנישואים בשגרירות, תצטרכו לנסוע ולבצע את הטקס בלשכת רשת הנישואים בפורטוגל, או ביעד אחר בתוך פורטוגל בנוכחותו של רשם הנישואים או נציג מטעמו.

 

 

 

בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי חינם!

מעוניינים לקבל פרטים נוספים? רוצים שנערוך עבורכם בדיקת זכאות ראשונית ללא תשלום? מלאו את כל הפרטים בטופס יצירת הקשר ואנו נחזור אליכם בהקדם

    שלח