ליצירת קשר סניפים במרכז ובצפון - 077-5135141

רילוקיישן לפורטוגל: נקודות שצריך להכיר לפני הצעד החשוב

relocation

את יוקר המחייה בישראל שמרקיע שחקים כולנו מכירים היטב וכך גם את הפקקים, את המצב הביטחוני, את התחבורה הציבורית הקלוקלת ועוד שלל אתגרים וקשיים. מתוך כך נראה שהרבה ישראלים מחפשים מוצא וכי מעבר למגורים בחו״ל זו בהחלט אפשרות שנמצאת על הפרק. אחד היעדים החמים ללא ספק לרילוקיישן הוא פורטוגל. אז מה כל כך מיוחד במדינה הזאת ומדוע כל כך הרבה ישראלים מכוונים דווקא לשם? בואו ננסה להבין את סוד הקסם של פורטוגל, ונגלה מה חשוב לדעת לפני שעושים את הצעד המשמעותי הזה ועוברים לגור במדינה זרה, מתחילים.

 

מה זה בעצם רילוקיישן?

רילוקיישן הוא בעצם מעבר לתקופת זמן כלשהי לחו״ל, כשלא מדובר בחופשה, אלא במעבר שלם והשתרשות במקום החדש בהיבט של מגורים, עבודה, מסגרות חינוך לילדים וכן הלאה. רילוקיישן יכול להיות לתקופה קצרה או מוגדרת מראש, למשל מעבר לשנתיים לצורך עבודה במדינה מסוימת ולאחר מכן חזרה ארצה או לתקופה בלתי מוגבלת בזמן. ישנם בהחלט מקרים בהם אנשים מחליטים להשתקע ובעצם להעתיק את חייהם לחלוטין למדינת היעד. רילוקיישן הוא אומנם לא עניין פשוט תמיד, אבל יש לו יתרונות רבים ומגוונים. הרבה פעמים זהו צעד שעושים כדי לשפר את המצב הכלכלי, כדי לרכוש שפה חדשה וכדי להכיר אנשים חדשים ותרבות שונה. הרילוקיישן מאפשר לטייל ולראות מקומות חדשים ויפים בעולם ובגדול מדובר בצעד מרגש, אם כי מאתגר. אז איך עושים את זה כמו שצריך כשמדובר ביעד כמו פורטוגל? בואו ננסה להבין יחד.

 

רילוקיישן לפורטוגל: תכנון מקדים זה הסוד

מיד נעבור על כל החלקים הקריטיים בתהליך המעבר, אבל קודם כל נתמקד בטיפ החשוב ביותר – הקפדה על תכנון מקדים. צריך לזכור שרילוקיישן זה לא כמו לתכנן טיול עם חברים בחו״ל או נופש עם המשפחה. אם לא נתכנן פרטים קריטיים וחשובים זה עשוי להעיב על כל החוויה, עד כדי חזרה מוקדמת ומהירה ארצה. כשעושים רילוקיישן לחו״ל באופן כללי חייבים להביא בחשבון את כל הפרטים, מהגדולים עד הקטנים ביותר: מגורים נוחים בקרבת מקום העבודה, שעות העבודה, תעסוקה לבן או בת הזוג, מוסדות חינוך לילדים ועוד. על אף שפורטוגל היא מדינה נוחה ומזמינה למדי, תכנון לקוי עשוי לעלות ביוקר וההמלצה החשובה ביותר היא לקחת את הזמן. הכינו לכם תוכנית מעבר ברורה וצ׳קליסט מפורט ככל האפשר. עגנו הכול בלוחות זמנים וחלקו את המשימות בין כל דיירי הבית, גם הילדים הגדולים יכולים להיות לעזר בחלק מן הדברים. אם תפעלו בצורה הזאת יעלו הסיכויים לתהליך מעבר נוח ונעים ולהתאקלמות נוחה בפורטוגל.

 

הכי חשוב: מציאת עבודה!

אין ספק שזהו החלק החשוב ביותר. למרבה המזל האפשרויות הן רבות ומגוונות ובהחלט אפשר למצוא מקום עבודה בתחומים שונים. ראשית הרבה מאוד ישראלים עובדים בחברות בישראל שלהן סניפים בפורטוגל ויכולים פשוט להמשיך לעבוד באותה העבודה רק בסניף הפורטוגלי. זה נכון מאוד לגבי חברות ההייטק, אבל בעצם גם לחברות אחרות במשק הישראלי. יחד עם זאת, גם אם לא התמזל מזלכם לעבוד בחברה כזו, בפורטוגל תמצאו הרבה מאוד חברות ישראליות שישמחו להעסיק ישראלים בתחומים שונים – מוקדי שירות, חברות אינטרנט, חברות תיירות, עסקי נדל״ן ועוד. השלטונות הפורטוגליים מצדם מעודדים מאוד את ההגירה של הישראלים שמביאים מוסר עבודה וחשיבה חדשנית וזה הופך את מציאת העבודה לעניין פשוט למדי יחסית.

 

כמו כן אפשר לראות הרבה ישראלים שעובדים מרחוק מול חברות בארץ – מקדמים באינטרנט, כותבי תוכן, עורכי וידאו וסאונד וכו' שממשיכים לעבוד כביכול בישראל רק מרחוק. זה בהחלט כיוון אפשרי וטוב ונרחיב עוד בנושא מיד כשנדבר על אמנת המס של ישראל ופורטוגל.

 

לבסוף שווה בהחלט גם לדבר על האפשרות המצוינת של פתיחת עסק באירופה שמתאימה לבעלי דרכון פורטוגלי או דרכון אחר של האיחוד האירופי. נרחיב בנושא הדרכונים גם כן מיד, אך חשוב לומר כבר עכשיו שפתיחת עסק בפורטוגל זה צעד מעניין בהחלט ומי שהכיוון מתאים לו יכול להשתכר כך באופן מכובד מאוד.

 

טיפול בבירוקרטיה

אין מה לעשות – חלק בלתי נפרד מרילוקיישן לפורטוגל, ולכל מדינה בעצם, הוא הבירוקרטיה ושכן יש צורך בהערכות לשם כך. אל תיבהלו, זה לא מסובך ומורכב כפי שזה נשמע, אבל כן צריך להכיר את שלבים בתהליך.

 

דרכון פורטוגלי או אשרת עבודה

אין ספק שהדרך הפשוטה והנוחה ביותר לרילוקיישן לפורטוגל היא הוצאה של דרכון פורטוגלי. אם יש לכם דרכון כזה זה אומר שאתם יכולים לגור איפה שאתם רוצים במדינה, לעבוד באופן חוקי בכל מקום, לפתוח עסק ובעצם לחיות כאזרחים שווי זכויות במדינה. אם אין לכם דרכון פורטוגלי, שווה מאוד לבדוק אם אתם זכאים להוצאת דרכון כחלק מהזכאות של יהודי גירוש ספרד. אפשר לבדוק בקלות אם שם המשפחה שלכם נמצא ברשימה הארוכה של שמות משפחה שזכאים להוצאת דרכון ואם אכן כך הדבר, בתוך זמן קצר תוכלו להוציא דרכון שיזכה אתכם בכל הזכויות של אזרחים אירופאים. אם אחד מבני הזוג לא זכאי לדרכון כזה, בכל זאת ישנן דרכים להוצאת דרכון פורטוגלי לבן/בת הזוג כאשר אחד מבני זוג הנשוי הוא בעל דרכון האירופאי, התהליך עבור בן הזוג השני קל ונגיש הרבה יותר.

 

אם נושא הדרכון איננו על הפרק, ישנן דרכים אחרות לעבוד בפורטוגל, בעיקר אם יש ברשותכם אשרת עבודה מיוחדת שמוציאות חברות המעוניינות למשוך אליהן עובדים או באמצעות תהליך שנקרא ויזת זהב. מומלץ בחום לא לעבוד בפורטוגל ובאף מקום בעולם באופן לא חוקי, ולנסות לעשות זאת בדרכים המקובלות.

 

ביטוח בריאות

מערכת הבריאות בפורטוגל נחשבת למערכת בריאות טובה ומתקדמת, אך חשוב להבין כי היא איננה מציעה כיסוי מלא לכולם, אלא רק לקטינים מתחת לגיל 18 ומבוגרים מעל גיל 65. האזרח הפורטוגלי משלם פחות או יותר בין עשרים לחמישים יורו לביטוח ורוב הכיסויים הניתנים לאזרחים בין הגילים האלה יינתנו גם לזרים השוהים במדינה. בהחלט חשוב לשים לב כי יש זכויות שלהן זכאים אזרחים, אך לא שוהים זרים שאינם אזרחים (בדיקות הריון מיוחדות לצורך העניין) וכך או כך חשוב לבחון היטב את הכיסוי הביטוחי שלכם לפני הנסיעה. אם יש צורך מומלץ בחום לרכוש ביטוח רפואי משלים וחשוב שתהיו בטוחים שאתם זכאים לכיסוי נרחב על כל צרה שלא תבוא.

 

אמנת מס ישראל פורטוגל

בין ישראל לפורטוגל קיימת אמנת מס ייחודית המסדירה את ענייני המיסוי בין המדינות. מי שעובר יכול לבחור אם להמשיך ולהתפרנס דרך מדינת ישראל וכך גם לשלם מיסים למדינה, או להעביר את מרכז חייו לפורטוגל ובעצם לשלם מיסים לה. הטיפ החשוב ביותר בעניין הזה הוא לגשת למומחי מס בין-לאומיים שידעו לכוון, להסביר ולהמליץ על הצד הנכון. כמובן שהייעוץ יהיה בתשלום, אבל הוא יבטיח שלא תשלמו מס כפול ושלא תצטרכו להתעסק מול רשויות המס יומם וליל. כדאי מאוד לסגור זאת מראש ולא להשאיר את זה לרגע האחרון.

 

רישיון נהיגה

אפשר לנהוג בפורטוגל החל מגיל 18. מבקרים זמניים יוכלו להשתמש ברישיון נהיגה בין-לאומי שתקף לשישה חודשים ואסור בתכלית האיסור לנהוג ברישיון הזה לאחר הזמן הנקוב. לאחר מכן יש צורך בהוצאת רישיון פורטוגלי וזהו הליך בירוקרטי לא מורכב מדי. ההמלצה בעניין הזה היא לא להסתמך על הרישיון הזמני ולחכות לרגע האחרון כדי להמיר אותו ברישיון קבוע, שכן התהליך הזה יכול להתארך מעט. עדיף לדאוג להמרת הרישיון ישר בתחילת המעבר, כל עוד יש לכם רישיון נהיגה בתוקף שמאפשר להתנייד במדינה, במיוחד אם אתם יודעים שאתם עתידים להישאר במדינה לעוד זמן רב.

 

לימודים (ילדים, נערים, סטודנטים)

רילוקיישן לפורטוגל הוא תהליך משפחתי לרוב וחשוב מאוד שנדאג למסגרות לימוד הולמות עבור הילדים. שווה בהחלט לדעת כי בערים הגדולות אפשר למצוא בקלות שפע של מסגרות חינוך פרטיות ורוב בתי הספר והגנים האלה הם בין-לאומיים, כלומר שהילדים ילמדו באנגלית. החינוך נחשב לאיכותי מאוד ולכן גם יקר ביחס לפורטוגל. העלות החודשית הממוצעת של גנים ובתי ספר פרטיים היא בין 550-400 יורו בחודש – כשליש מהעלות החודשית של מסגרת פרטית ממוצעת בישראל. כמו כן מדובר בשעות לימודים ארוכות הרבה יותר ולא מעט פעילויות העשרה וחוגים, כך שבהרבה מקרים זה מחליף לחלוטין את מסגרות אחר הצוהריים ואת הבייבסיטרים.

 

נוסף על כך, חשוב לדבר על האפשרות של לימודים אקדמיים בפורטוגל. במדינה אפשר למצוא את שלוש האוניברסיטאות המרכזיות בערים הגדולות, ליסבון, פורטו וקוימברה, המאופיינות כולן בתוכניות אקדמיות מעולות, אווירה סטודנטיאלית תוססת ומרצים מהשורה הראשונה. העלויות הן נמוכות באופן משמעותי ומחיר של שנת לימודים עומד על כ-1,000 יורו. אגב, זהו המחיר גם לסטודנטים זרים מפני שפורטוגל מעודדת הצטרפות של סטודנטים זרים למוסדות הלימוד במדינה. על כן לימודים אקדמאיים בפורטוגל זו אופציה נפלאה ואפשר לעשות רילוקיישן אך ורק למטרת לימודים או לשלבם בהמשך בעבודה לצורך העשרה ושיפור הרזומה.

 

דאגה למגורים

עלות המחיה הזולה במדינה היא עוד אחד מהדברים שהופכים את היעד הזה לכל כך פופולרי לרילוקיישן. רק כדי לסבר את האוזן – שכירות לחודש של דירת שלושה חדרים באחת מהערים הגדולות (בהשוואה לתל אביב לצורך העניין) עולה סביב 3,500-2,500 ש״ח בחודש. מי שמעוניין לרכוש למשל דירה בעיר הבירה ליסבון ישלם כ-17,000 ש״ח למטר בהשוואה ל-60-50 אלף ש״ח לדירה בתל אביב. הרבה ישראלים בוחרים לגור בליסבון בגלל הקהילה היהודית והישראלית הגדולה. גם בעיר פורטו המחירים דומים למדי, רק שבה הקהילה קצת יותר קטנה. אפשרות נוספת היא מגורים באזורים הכפריים של המדינה שעשויים להיות זולים ביותר מחצי. למי שעובד מהבית זה פתרון נפלא – אפשר לשלם מעט מאוד, לגור באזורים כפריים פסטורליים ולרוב גם בבתים גדולים ומפנקים למדי. ככלל חשוב לזכור כי מגורים באירופה לבעלי אזרחות פורטוגלית הם עניין פשוט למדי ואפשר לגור איפה שרוצים במדינות האיחוד האירופי.

 

יתרונות

רגע לפני סיום, נעבור בקצרה על כל היתרונות הרבים ברילוקיישן לפורטוגל:

 

  • מגוון עבודות מכניסות ואפשרות למשכורת גבוהה הרבה יותר.
  • מדינה שמעודדת מעבר של ישראלים ומקלה על התהליך.
  • מדינה שמעודדת סטודנטים זרים ללמוד בה ומציעה לימודים אקדמאיים מעולים במחירים נוחים.
  • עלויות נמוכות ביותר למסגרות חינוך פרטיות מעולות לילדים ולנוער.
  • תרבות שוקקת, אנשים חמים ואדיבים, עשרות מוקדי עניין ומשיכה, טבע פסטורלי ונעים.
  • אפשרות לחיים נוחים וחיסכון בזכות המחירים הזולים שבה ביחס לארץ.

 

לסיכום

אם אתם שוקלים לבצע רילוקיישן לפורטוגל, כדאי להבין שפורטוגל מאפשרת חיים נוחים מאוד לאזרחים שלה. אם כל הרעיון הזה מסקרן אתכם ואתם לא בטוחים בכלל אם רילוקיישן זה משהו שמתאים לכם, דעו שפורטוגל היא יעד מושלם להתחיל איתו, ואפשר לומר שהיא מחבקת בחום את כל הבאים בשעריה. הדבר החשוב ביותר לזכור הוא שהדרך הפשוטה ביותר לעשות את הצעד היא בתור אזרחי האיחוד האירופי וכיום יותר ויותר ישראלים יכולים ליהנות מהסטטוס הזה בזכות הדרכון הפורטוגלי, שהוא למעשה דרכון של האיחוד האירופי. זכרו שאתם לא מתחייבים לכלום בשלב הראשון וכי תוכלו לבצע בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי בחינם ובמהירות דרך האתר. באמצעות הדרכון תוכלו לעשות את המעבר בקלות רבה, להשכיר דירה היכן שתרצו במדינה (ובאופן כללי במדינות האיחוד האירופי), ללמוד בכל מדינות האיחוד, לעבוד היכן שתרצו ואפילו לפתוח עסק משלכם. על כן, אם אתם אכן מעוניינים ברילוקיישן לפורטוגל או למדינה אחרת באירופה, אנו ממליצים בחום לבדוק קודם את סטטוס הזכאות שלכם לדרכון פורטוגלי. והכי חשוב – שיהיה הרבה בהצלחה במעבר!

 

 

 

 

בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי חינם!

מעוניינים לקבל פרטים נוספים? רוצים שנערוך עבורכם בדיקת זכאות ראשונית ללא תשלום? מלאו את כל הפרטים בטופס יצירת הקשר ואנו נחזור אליכם בהקדם

    שלח