ליצירת קשר סניפים במרכז ובצפון - 077-5135141

הקשחת התנאים להוצאת דרכון פורטוגלי

לאחרונה אלפי אנשים שתכננו כניסה חלקה לאיחוד האירופאי הוכו בתדהמה. מדי שבוע מתפרסמת ידיעה חדשה על "הקשחת תנאים מצד ממשלת פורטוגל", "ביטול החוק" וכמובן שהכל מלווה בעידוד מאסיבי של המתלבטים להתחיל תהליך באופן מיידי כדי לא לפספס את הרכבת.

כאן חשוב להפריד בין עובדות לבין "פייק ניוז", תפקידנו, בוודאי כעורכי דין (וזה אחד ההבדלים בינינו לבין כל החברות הפרטיות בתחום הזה שנפתחות כל יומיים), הוא בראש ובראשונה לתת ללקוחות (לרבות הפוטנציאליים) תמונת מצב מדוייקת ככל הניתן ולא לנסות ורק "לדחוף" אותם להתחיל את התהליך.

אז בפתח הדברים חשוב להבהיר – נכון לעכשיו אין שום שינוי בתנאי הזכאות ליהודים שהינם צאצאי גירוש ספרד, התנאים נותרו בדיוק כפי שהיו ואלו הם:

  1. גיל 18 ומעלה.
  2. היעדר רישום פלילי.
  3. אישור רשמי מאת גורם המוסמך לאשר זאת (כמו הקהילות היהודיות בליסבון ובפורטו אשר בפורטוגל) לפיו המבקש הינו צאצא של מגורשי ספרד.

זהו! מעבר לכך אין כרגע שום שינוי, ובוודאי לא החמרה בתנאים.

יחד עם זאת אכן הועלתה הצעה לשינוי בתנאי הזכאות, אך כאן חשוב להבהיר – ההצעה טרם אושרה, לא בטוח אם תאושר ובאיזה נוסח.

הצעת החוק החדשה שהועלתה במאי האחרון מבקשת לעשות סדר ולהקשות את התנאים, ועל כן אם עד כה היה ניתן להשיג דרכון פורטוגלי גם מבלי לבקר כלל במדינה, הרי שכיום מדברים על תנאים שמשנים את חוקי המשחק – מצד אחד דרישות מחמירות כמו מגורים בפועל בפורטוגל למשך כשנתיים ומצד שני דרישות פחות מורכבות כמו למשל ידיעת השפה הפורטוגזית, באופן כללי ככל הנראה הדרישה תהיה להוכחת זיקה עכשווית לפורטוגל ועדיין לא ברור מהי אותה זיקה ומה ידרשו הפורטוגלים כדי להוכיח אותה.

הקשחת התנאים גם עבור מגורשי ספרד?  

החוק החדש גרם ללא פחות מרעידת אדמה בקרב צאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל, מכיוון שגם אם טרם אושר – הוא בהחלט מצביעה על כיוון ומגמה. רבים שחשבו שהם יכולים לקחת את הזמן, פתאום מגלים שיש חור בפתח של שעון החול – הזמן אוזל במהירות מסחררת וכבר לא כדאי לדחות. לפי הצעת החוק הנוכחית  כבר בתחילת שנת 2022 החוק ישתנה, ואז רוב הסיכויים שרק קומץ ברי מזל יזכה לממש זכות היסטורית, כך שאותו חוק שנועד לתקן עוול נוראי כבר לא יהיה רלוונטי.

כיצד הדברים התגלגלו לידי כך? כיצד מהצעה הומניטרית שבאה לעשות צדק, ההצעה מעמידה חומה בצורה שלא מאפשרת מעבר? ובכן ממשלת פורטוגל העלתה ביקורת נוקבת על כך שמאז שעבר חוק צאצאי המגורשים (בשנת 2015) הוגשו עשרות אלפי בקשות שחלק גדול מהן אכן התקבל (בערך כ12 אלף ישראלים קיבלו את האזרחות), ואילו רק במהלך השנה האחרונה נרשמה קפיצה חדה של 30% מכמות האנשים שזכו בדרכון המיוחל. אי לכך התחושה הכללית היא שנעשתה פה "מסחרה" על חשבונה של כוונה טובה, ואכן רוב האזרחים שזכו בדרכון הפורטוגלי חסרי כל כוונה להשתקע במדינה וחסרי כל זיקה למקום, עובדה שאינה רק מהווה עלבון, אלא שבין היתר אינה משרתת את המטרה הסמויה: חיזוק פורטוגל מבפנים ע"י מהגרים חזקים.

זאת ועוד, האופן שבו חברות רבות פרסמו את האזרחות הפורטוגלית בישראל היה לא פחות ממבזה – דוכנים בקניונים, מודעות אגרסיביות ברשתות החברתיות וכיוצ"ב – האזרחות הפורטוגלית שווקה ממש כמו מוצר צריכה בסופר והדבר עורר תרעומת רבה בפורטוגל ופגיעה בכבוד הלאומי של אומה גאה בת מאות שנים, אשר רואה את הדרכון שלה משווק עם הבטחות כמו "בקלות" או "בזול", אין אלא להצטער על כך שגופים מסחריים בישראל פנו לדרך זו, וגרמו נזק רב לכל האחרים.

מהן ההשלכות אם אכן החוק יכנס לתוקפו?

חשוב להבין שאומנם עוד יש זמן עד ינואר 2022, אך באותה נשימה נציין שאם תמשיכו לדחות את המשימה, שנת 2022 תיכנס מבלי שתשימו לב וההזדמנות תיעלם. לכן, רבים עוצרים לבחון עד כמה המגמה החדשה אכן רצינית, ומי שרק מעט מרחרח, מוצא שאין אלו רק איומי סרק שנובעים מאגו פגוע, אלא נכון להיום אכן קיימת סיבה לדאגה – ההצהרה אכן נראית כנה.

עם זאת, הדברים עדיין לא סגורים, ועל כן ישנה חשיבות מכרעת כיצד יסגרו הפרטים האחרונים, ופה ניתן למצוא שני גורמים משמעותיים שעשויים להשפיע על מהלך העניינים: ראשית נציין שהכוונה לשנות את התנאים מעוררת תרעומת ערה מצד גופים יהודיים, ואף נשמעו רמיזות על מניעים אנטישמיים, למרות שאין לכך שום אחיזה במציאות וגם כאן אין אלא להצטער על שנעשה שימוש בקלף ה"אנטישמיות" ללא הצדקה כאשר מלכתחילה עצם הצעת החוק מנוגדת לכל רעיון האנטישמיות ודוקא מוכיחה את כנות כוונותיה של פורטוגל ורצונה האמיתי להשיב את הזכויות שנגזלו מאזרחיה בעבר ולתקן את העוול – עובדה שעשויה לשנות, ולו במעט, את רוע הגזירה.

פרמטר שני נוגע להתנהלות בארץ. שנרחיב? הפורטוגלים ערניים לגבי ההתנהלות של החברות הישראליות שמלוות את הלקוחות שמעוניינים להשיג דרכון פורטוגלי, וככול שהם מבחינים בפרסום יותר מאסיבי, כך הסבירות שהם יקשו עורף רק גדלה.

מהי המסקנה? כיוון שעבור רוב האנשים האופציה לעבור לפורטוגל במשך כשנתיים אינה ריאלית, ההזדמנות הנדירה להשיג כרטיס הצטרפות לאיחוד האירופאי הולכת ונכחדת, ועל כן רבים שביקשו ביטחון ושנהנו מהמחשבה שתמיד יוכלו להגר, ללמוד באוניברסיטאות נחשבות בעלות נמוכה ואף לעבוד כחוק באחת ממדינות האיחוד, עתה מבינים שאם לא יפעלו בהקדם, הם יפספסו את הרכבת.

כמה אזרחים קיבלו אזרחות פורטוגלית?

בסיכום שנת 2020 פרסם משרד המשפטים הפורטוגלי כי 149,157 אנשים קיבלו אזרחות פורטוגלית במדינה. מתוכם, למעלה מ-20 אלף ישראלים קיבלו אזרחות פורטוגלית בשנה זו – ובכך הפכה ישראל למדינה השנייה בעולם במספר מקבלי האזרחות הפורטוגלית. כ-40 אלף ישראלים בסך הכול קיבלו אזרחות פורטוגלית בשנתיים האחרונות.

לסיכום – הזדרזו!

נכון להיום רבים בארץ ממשיכים לעקוב אחר הכוונות החדשות לשנות את מאפייני הגשת הבקשה, ועד שלא יתגלה אחרת, המציאות היא שמי שרוצה לזכות בדרכון פורטוגלי יכול לפעול רק עד תחילת ינואר 2022. עוד נציין שנכון להיום שינוי החקיקה נמצא בשלבים מתקדמים. אומנם הצעת החוק טרם עברה, אך מפלגת השלטון כן הגישה אותה ואף זכתה לתמיכה גורפת מטעם הפרלמנט המקומי, עובדה שרק מגבירה את הסיכוי שהחקיקה תהפוך לעובדה מוגמרת. מצד שני, הנוסח הסופי אינו ידוע וגם נשיא פורטוגל צריך לאשר את המהלך.

לאור הדברים, נמליץ לכל מי שמתכוון לחבור לאיחוד האירופאי שיפעל בהקדם, כי מבלי שנשים לב שנת 2022 תתחיל והאופציה תיעלם.

אנחנו עוקבים בדריכות אחר החדשות בנושא ומעדכנים בהתאם.

 

 

גילוי נאות – שימו לב!
בימים אלו חוק האזרחות הפורטוגלי עבר שינויים משמעותיים ובמקביל חדלו הקהילות היהודיות בפורטוגל להנפיק אישורי זכאות לצאצאי גירוש ספרד.
בתנאים אלו האפשרות להוצאת דרכון פורטוגלי לבני 18+ המבוססת על שם המשפחה וארץ המוצא – הופכת לבלתי מעשית.
לאור זאת כל המידע באתרנו המתייחס לאפשרות הוצאת הדרכון הפורטוגלי על בסיס מוצא – אינו מעודכן, אינו רלוונטי ואין להסתמך עליו.
משרדנו חדל בשלב זה מקבלת תיקים חדשים של לקוחות בני 18+ המבקשים לקבל אזרחות על בסיס מוצא ספרדי ונשמח לחזור ולספק שירות זה במידה והחוק הפורטוגלי יאפשר זאת.
משרדנו כן מטפל בהוצאת אזרחות פורטוגלית לקטינים (עד 18) ולבני/בנות זוג של מי שכבר קיבל אזרחות פורטוגלית (אפשרויות אלו עדיין קיימות והשינויים בחוק לא רלוונטיים לגביהן).

 

בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי חינם!

מעוניינים לקבל פרטים נוספים? רוצים שנערוך עבורכם בדיקת זכאות ראשונית ללא תשלום? מלאו את כל הפרטים בטופס יצירת הקשר ואנו נחזור אליכם בהקדם

    שלח