ליצירת קשר סניפים במרכז ובצפון - 077-5135141

פתיחת עסק באירופה – מדריך למתחילים

פתיחת עסק באירופה נשמעת כמשימה מורכבת, מסובכת וייתכן שאפילו מלחיצה או "מפחידה" אך בסיוע של בעלי מקצוע מדובר בהחלט במשימה אפשרית, אשר יכולה להגדיל משמעותית את הפעילות העסקית, להתפתח לשווקים חדשים, לצמוח, לשגשג ואף להגשים חלומות.

הסיבות לפתיחת עסק באירופה רבות ומגוונות – ישנם כאלו המבקשים להרחיב פעילות עסקית קיימת, אולי להעביר את חלקה למקום בו ישנם תנאים עדיפים ואולי לשהות לתקופה ממושכת במדינה אחרת ומעוניינים להתפרנס משם.

בכל אחד מהמקרים, ישנם שיקולים רבים שצריך לקחת בחשבון. איך מתחילים את הדרך הארוכה הזו ואיך הדרכון הפורטוגלי יסייע לנו?

אישורי שהייה ועבודה

את אישורי השהייה והעבודה הבסיסיים במדינה אחרת, מספקת ה"ויזה" – אשרת כניסה ואשרת עבודה לאותה מדינה. ללא אשרת עבודה (או כל אשרה ייחודית אחרת כדוגמת אשרת לימודים) אנו נחשבים תיירים במדינה הזרה, אסור לנו לשהות בה יותר מ-3 חודשים ברציפות ובוודאי שאסור לנו לעבוד בה או לפתוח עסקים.

לכל מדינה תנאי אשרה ייחודיים לה, תנאים שונים והקלות שחשוב לקחת בחשבון, בהתאם למדינה שבה מדובר. כמובן, לאנשי עסקים, אשרת כניסה זמנית שיש לחדש מדי פעם עשויה שלא להיות פתרון מספיק. לגבי אירופה, עומדת בהקשר זה בפני יהודים האפשרות המעניינת של הוצאת דרכון פורטוגלי.

ממשלת פורטוגל מאפשרת לצאצאי היהודים שעזבו אותה מסוף המאה ה-15 לקבל אזרחות פורטוגלית, אשר תזכה אותם גם בדרכון פורטוגלי וזאת בהליך יחסית פשוט והכי חשוב – בטוח.

כמובן, אם כבר "חושבים חו"ל" וחושבים בגדול מבחינת עסקים, ייתכן בהחלט שנרצה במצב כזה לפעול לא רק בפורטוגל עצמה או מול פורטוגל וישראל, אלא ייתכן שיהיו לקוחות, שותפים וספקים במדינות נוספות באירופה. למרבה המזל, מאחר שמדינה זו חברה וותיקה ומלאה באיחוד האירופי, אזרחות פורטוגלית מזכה גם ברשות למעבר חופשי בין מדינות האיחוד, מגורים ועבודה בהן. כל אלה, חיוניים להקמת ותפעול עסק באירופה.

כלומר – האזרחות הפורטוגלית הינה כלי עסקי ומסחרי מהדרגה הראשונה שכן היא מקלה מאד את פתיחת העסק וניהולו, הן בפורטוגל והן בכל ארצות האיחוד האירופי (וזו הרי אחת ממטרות הקמת האיחוד – להקל את חיי המסחר והעסקים בין המדינות השונות באיחוד).

אדם המחזיק דרכון פורטוגלי יוכל לבצע עסקים באירופה, לרכוש נדל"ן, לפתח יזמויות וכו' באופן פשוט יותר, ובתנאים משופרים יותר, לעומת אדם המחזיק בדרכון ישראלי בלבד שכן ישראל איננה חלק מהאיחוד האירופי ואינה נהנית מההטבות המוקנות לתושבי האיחוד בתחום העסקים, המסחר והכלכלה.

ייעוץ עסקי

לפני צעד גדול כזה, חיוני לבצע תכנון יסודי, כולל בניית תכנית עסקית מפורטת. רצוי מאוד לקחת ייעוץ עסקי חיצוני, מאחר שבעל העסק עצמו עשוי שלא להיות מספיק אובייקטיבי. כמו כן, יועץ עם רקע בעסקים בינלאומיים, יביא איתו נסיון רב ערך, שעשוי להיות שווה בהחלט את ההשקעה. יש לתכנן בין השאר את מבנה החברה החדשה (סוג חברה ומי יעמוד בראשה), בהתחשב בחוקי מדינת היעד ובהשלכות משפטיות ואחרות של החלטה ראשית זו.

ניהול כספי

ישנן כמובן גם מנהלות כספיות רבות לקדם, לשם פתיחת עסק באירופה. חלקן קטנות יחסית כפתיחת חשבון בנק בארץ היעד וחלקן כבדות משקל, כתכנון כספי יסודי. התכנון הכספי ייצטרך כמובן להבטיח שישנו מימון טוב, לכל אורך הדרך, כולל לקיחת מרווחי בטחון (חשובים, במיוחד לאור "הלא נודע", שגדול יותר במקרים כאלה).

מנהלות נוספות

בעל העסק ייצטרך להכיר היטב היבטי מסים והנהלת חשבונות בארץ בה מדובר, כמו גם את השלכות העבודה במקביל מול ישראל או מדינות אחרות (הרי איש אינו רוצה לשלם מס הכנסה גם שם וגם כאן; משום כך, אגב, יש לפורטוגל יתרון שכן בינה לבין ישראל נחתמה אמנה למניעת כפל מס ולכן יש לשלם את המס רק במדינה אחת מבין השתיים, והיא המדינה עליה תצהירו כזו שמהווה את ארץ מגוריכם העדכנית ומרכז חייכם; בהקשר זה נציין כי פורטוגל מעניקה הטבות מיסוי משמעותיות ליזמים ולמשקיעים ושווה לבדוק זאת בטרם פתיחת עסק). ישנם גם היבטי העסקת עובדים וכן חוקים נוספים שרלוונטיים לעסק הספציפי בו מדובר. אם זו ארץ שלא מכירים, הסיכון הפוטנציאלי לטעויות שיעלו ביוקר הוא גדול ולכן כדאי וחשוב לעשות כל זאת בסיוע בעלי מקצוע.

מנהלות טכניות

מעבר להיבטים חיוניים אלה, פתיחת עסק בארץ אחרת כרוכה במגוון רחב של נקודות נוספות שיהיה צורך לסדר. לדוגמא: היבט התקשורת בתוך אותה מדינה ובינה לבין הארץ, אופן ההתנהלות הכספית המקובל יותר (באשראי? במזומן?), תחבורה ורישיון מקומי (באיזה צד נוהגים?) או דיור ומבנים עסקיים.

ענייני תרבות

היבט אחד שישראלים אולי נוטים לדלג עליו, אבל הוא בכל זאת חשוב, הוא להבין את התרבות המקומית. מדובר בעיקר, על היכרות עם התרבות העסקית המקומית ולקיחתה בחשבון. לא חייבים לעשות הכל על פי המקובל מבחינת נימוסים מקומיים, אבל כדאי להבין מתי ואיך, זה עלול להיות גול עצמי. ולהיפך – מה נחשב לגישה עסקית שתתרום לתדמית העסק?

לסיכום

פתיחת עסק באירופה אפשרית וזמינה לרוב בעלי העסקים ואזרחות פורטוגלית או אזרחות של מדינה אירופית אחרת, תסייע בכך מאוד.

אנו נשמח לסייע לכם בקבלת האזרחות הפורטוגלית ובהמשך "לשדך" ביניכם לבין נותני שירותים בפורטוגל – יועצים עסקיים, משפטנים, כלכלנים וכו' אשר יסייעו לכם בהקמת העסק ובקבלת החלטות לפני הקמתו תוך התחשבות במכלול הגורמים הרלוונטיים.

בדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי חינם!

מעוניינים לקבל פרטים נוספים? רוצים שנערוך עבורכם בדיקת זכאות ראשונית ללא תשלום? מלאו את כל הפרטים בטופס יצירת הקשר ואנו נחזור אליכם בהקדם

    שלח